• ENT
  • Intranet
  • Portail étudiant
  • Portail université

Outils accessibilité :

  • Accessibilité |
  • Aller au contenu |
  • Aller au menu
 

UPmémoires

Recherche

Thèse d'exercice

Bouhour Céline

360 degree feedback of the teachers of the General Medicine Department of Poitiers - Part 1 Development of the questionnaire using the DELPHI method

Français

Consulter le texte intégral (format PDF)  

Couverture du document

Index

Résumé

  • Français
  • English
 

Français

    Rameau (langage normalisé) :
  • Médecine générale -- Étude et enseignement
  • Médecins généralistes
  • Delphi, Méthode
  • Qualité de l'enseignement

English

360 degree feedback of the teachers of the General Medicine Department of Poitiers - Part 1 Development of the questionnaire using the DELPHI method

Purpose : Today, there is no reliable and validated tool to evaluate the competencies of university medical teachers. Long dominated by student assessment, there has recently been a proliferation of assessment sources. In this regard, 360-degree evaluation, which has already been used for half a century in industry and for a decade in clinical medicine, seems promising. The objective of the present study was to examine the reliability, validity and feasibility of the 360-degree evaluation for the evaluation of general practice teachers.

Method : Study conducted from January to October 2022. Use of the DELPHI method for the validation of a questionnaire initially created from a literature review in order to apply it in a second time to the evaluation of the teachers of the Department of General Medicine (DMG) of the Faculty of Poitiers via the 360 degrees evaluation. Solicitation of the 16 members of the DMG for validation of the questionnaire.

Results : The 16 panel members interviewed completed the entire DELPHI round. 74 items were submitted in the first round. As the results stabilized in the 3rd round, we decided to stop at 4 rounds. After 4 rounds, validation of a questionnaire of 62 items.

Conclusion : The DELPHI method allowed the creation of a validated questionnaire that could, in a second phase, be used for the evaluation of the competences of general medicine teachers via the 360 degrees method which seems promising for an application to the field of higher medical education because of a more complete feedback on the competences to be improved for each teacher.

Notice

Diplôme :
Diplôme d'état de médecine
Établissement de soutenance :
Université de Poitiers
UFR, institut ou école :
UFR Médecine et Pharmacie
Domaine de recherche :
Médecine. Médecine générale
Directeur(s) du travail :
Marc Besnier
Date de soutenance :
10 novembre 2022
Président du jury :
Jean-Claude Meurice
Membres du jury :
Marion Delouche, Christophe Bonnet, Marc Besnier

 

Menu :

  • Rechercher par...

    • Années de soutenance
    • Auteurs
    • Directeurs de travaux
    • Formations
    • Disciplines
    • Recherche ciblée
    • Dernières soutenances
  • Déposer en ligne

    • Qui ?
    • Quoi ?
    • Comment ?
      • Comment créer un PDF valide ?
      • Comment déposer son travail ?
      • Bonnes pratiques
    • Documents à télécharger
  • à propos d'UPétille

    • Pourquoi UPétille ?
    • Fonctionnalités
    • Modalités de diffusion
    • Contacts
    • FAQ
  • Voir aussi

    • Bibliothèques de l'UP
    • Sudoc

Annexe :

affiche de communication sur le dépôt des travaux d'étudiants : 215, c'est le nombre de fois où le réveil a sonné trop tôt cette année pour travailler sur mon mémoire. Franchement j'aimerai ne pas être le seul à l'avoir lu ! / Lionel Bernardin / idsworks.com
  • Une question ?

    Avec le service Ubib.fr, posez votre question par chat à un bibliothécaire dans la fenêtre ci-dessous ou par messagerie électronique 7j/7 - 24h/24h, une réponse vous sera adressée sous 48h.
    Accédez au formulaire...

 
 

Université de Poitiers - 15, rue de l'Hôtel Dieu - 86034 POITIERS Cedex - France - Tél : (33) (0)5 49 45 30 00 - Fax : (33) (0)5 49 45 30 50
petille@support.univ-poitiers.fr - Crédits et mentions légales