• ENT
  • Intranet
  • Portail étudiant
  • Portail université

Outils accessibilité :

  • Accessibilité |
  • Aller au contenu |
  • Aller au menu
 

UPmémoires

Recherche

Mémoire

Pezet Eloise

L’apprentissage ludique de la contraception. Évaluation de l’intérêt d’un jeu pédagogique sur la contraception auprès des étudiants sages femmes de Poitiers

Français

Travail non accessible 

Index

Résumé

  • Français
  • English
 

Français

L’apprentissage ludique de la contraception. Évaluation de l’intérêt d’un jeu pédagogique sur la contraception auprès des étudiants sages femmes de Poitiers

Mots-clés libres : jeu éducatif, contraception, connaissances, satisfaction.

    Rameau (langage normalisé) :
  • Contraception
  • Jeux

English

Introduction

Game based learning is a concept used in educational science. Public health games are gradually developing to provide a positive and accessible view of health. They are mainly used in children's education for their social and pedagogical virtues, but suggest that they could be a method to integrate into the educational pathways of older students. The objectives of this study were to create a fun learning game on the theme of contraception and then to compare its effectiveness in terms of know ledge and satisfaction among midwifery students in Poitiers.

Method

Two randomized experimental studies were conducted. The first one concerned voluntary students of L2Ma and L3Ma. They were randomly divided into two groups. Students in the first group participated in a one hour educational game while students in the second group revised individually with handouts. At the end of the session, all students completed the same knowledge and satisfaction questionnaire.

The second study involved the final year student volunteers. The same knowledge questionnaire was given to them before and after a one hour educational game session.

Results

In this study, 40 students participated in the first phase and 14 in the second. Our results show that students achieve the same level of knowledge whether they play the game for an hour or review it individually. All students improve their score, with a 1.9 point gain on the knowledge questionnaire for students in their final year. The level of satisfaction is higher while playing (100% are satisfied while playing against 40% in the other group). Thanks to the game, all students feel they retain information over the long term, compared to 40% who review the information individually. Finally, 40% of the students in the game group (no students in the handout group) wanted to study for longer.

Conclusion

It seems that the interest of the pedagogical game is linked to learning but especially to its capacity to motivate and stimulate students. It would be interesting to test this kind of revision session several times on the same group of students to evaluate if their level of knowledge and satisfaction evolves.

Keywords : educational game, play, revisions, playful, contraception, knowledge, satisfaction.

Notice

Diplôme :
Diplôme état sage femme 5ème année
Établissement de soutenance :
Université de Poitiers
UFR, institut ou école :
UFR Médecine et Pharmacie
Domaine de recherche :
Maïeutique
Directeur(s) du travail :
Julia Deparis
Date de soutenance :
16 juin 2022
Président du jury :
Sonia Papin
Membres du jury :
Julia Deparis

 

Menu :

  • Rechercher par...

    • Années de soutenance
    • Auteurs
    • Directeurs de travaux
    • Formations
    • Disciplines
    • Recherche ciblée
    • Dernières soutenances
  • Déposer en ligne

    • Qui ?
    • Quoi ?
    • Comment ?
      • Comment créer un PDF valide ?
      • Comment déposer son travail ?
      • Bonnes pratiques
    • Documents à télécharger
  • à propos d'UPétille

    • Pourquoi UPétille ?
    • Fonctionnalités
    • Modalités de diffusion
    • Contacts
    • FAQ
  • Voir aussi

    • Bibliothèques de l'UP
    • Sudoc

Annexe :

affiche de communication sur le dépôt des travaux d'étudiants : 215, c'est le nombre de fois où le réveil a sonné trop tôt cette année pour travailler sur mon mémoire. Franchement j'aimerai ne pas être le seul à l'avoir lu ! / Lionel Bernardin / idsworks.com
  • Une question ?

    Avec le service Ubib.fr, posez votre question par chat à un bibliothécaire dans la fenêtre ci-dessous ou par messagerie électronique 7j/7 - 24h/24h, une réponse vous sera adressée sous 48h.
    Accédez au formulaire...

 
 

Université de Poitiers - 15, rue de l'Hôtel Dieu - 86034 POITIERS Cedex - France - Tél : (33) (0)5 49 45 30 00 - Fax : (33) (0)5 49 45 30 50
petille@support.univ-poitiers.fr - Crédits et mentions légales